Hvad er padel

Padel, tidligere kaldet padel tennis1 i Danmark, er en sport, der bedst beskrives som 50% af det bedste fra andre ketcher – og batsportsgrene og 50% sjov, adrenalin, makkerskab og hyggeligt samvær. Sporten er let at komme i gang med og appellerer derfor til en bred gruppe af udøvere (unge, ældre, uøvede og handicappede).

Dansk Padel Forbunds egen video om reglerne

Banen er omgivet af både glas og trådhegn. Begge dele bruges aktivt i spillet.
Padel er en helårsaktivitet og spilles både inden- og udendørs. De fleste udendørsbaner er åbne alle dage året rundt og har monteret lys, så der kan spilles efter mørkets frembrud.

Du kan også se en kort videointroduktion til padel her og et eksempel på professionelle World Padel Tour (WPT) spillere her.

Padel har fantastiske fordele, der gør spillet helt unikt:

• Nemmere og hurtigere at lære end nogen anden ketcher sport.
  • Det forbedrer din reaktionstid og reflekser.
  • Det kræver mindre styrke og teknik end andre sportsgrene, hvilket gør det lettere for børn og begyndere at komme i gang. Alligevel kræver det en livslang indsats at blive rigtigt god.
  • Padel er ikke så fysisk krævende som f.eks. badminton, squash, tennis og fodbold m.fl., hvilket i sidste ende medfører færre sportsskader.
  • Padel er mere skånsomt overfor knæ og hofter end f.eks. badminton, squash, håndbold, volley- og basketball, da underlaget er blødt kunstgræs og ikke hårdt trægulv. Der er heller ikke direkte fysisk kontakt som i f.eks. håndbold, fodbold og rugby.
  • Det er en social sport, da det altid spilles af 4 spillere.
  • Padel har 2-3 gange mere effektiv spilletid end mange andre ketchersportsgrene på grund af rebounds fra væggen og det faktum at bolden stort set altid bliver på banen.

Udstyr
Padel spilles med et bat typisk lavet af glasfiber, carbon og kulfiber. Bolden ligner en tennisbold, men er marginalt mindre og har mindre tryk. Du kan læse mere om battet, bolden og f.eks. sko her.

Padelbane med alle mål

Banen
Padelbanen er 10×20 meter med et net, der deler banen på midten.
Bagvæggene og et stykke af sidevæggene er dækket af glasvægge. Resten af sidevæggene og toppen af bagvæggene er dækket af metalgitter.

Spillet
De grundlæggende regler er forklaret kort i det følgende, med det sigte at give en kort introduktion til spillet. De officielle regler fra det internationale forbund kan læses her.
Padel spilles altid som double. Spillet sættes i gang med en underhåndsserv. Parene skiftes til at serve for hvert parti. Når bolden først har ramt jorden én gang, må den gerne ramme glasvæggene, der omgiver banen – også på egen banehalvdel. Ligeledes må bolden, efter første kontakt med jorden, også ramme hegnet på modstanderens banehalvdel, men ikke på egen banehalvdel.
Bolden skal tilbage på modstanderens banehalvdel, inden den rammer jorden på egen banehalvdel anden gang.

Dansk Padel Forbunds egen video om reglerne

Point
Der gives point til et hold, hvis:

• Bolden rammer jorden på modstandernes banehalvdel mere end én gang.
  • Hvis en af modstanderne rammer bolden med battet mere end én gang.
  • Hvis bolden berører en modspiller i alm. spil.
  • Hvis bolden rammer hegnet på egen banehalvdel.

Man får point efter samme system som i tennis ”0, 15, 30, 40, parti”. 6 partier giver et sæt og der spilles altid bedst af 3 sæt.

Serv

• Altid underhåndsserv. Bolden skal have været i underlaget før der slås til bolden
  • For hvert parti skifter det servende hold.
  • Man har ret til to serv hver gang der serves.

Serveregler

• Bolden skal have været i kontakt med underlaget før spilleren slår til den.
  • Bolden må ikke være over taljehøjde i det øjeblik der slås til den. I praksis betyder det at serven bliver en underhåndsserv eller en variant heraf.
  • Både spiller og bold skal være bag serve- og centerlinjen, indtil bolden er ramt.
  • Både spiller og bold må ikke berøre serve- og centerlinjen.
  • Spilleren skal have mindst en fod i jorden når bolden rammes.
  • Første serv serves fra højre til venstre, hvorefter der skiftes side for hver point.
  • Bolden skal ramme i modstanderens servefelt eller servefeltets linjer.

Alle interesserede er velkomne til at bruge informationen på siden. Bruger I dele af informationen på denne side skal I lave en kildehenvisning som tak for informationen.
Siden opdateres af og til med ny information og vi anbefaler derfor at I linker til vores side fremfor at kopiere indholdet.

1 Navnet Padel tennis blev brugt om sporten da den blev introduceret i Danmark. Alle udøvere kalder i dag sporten Padel, i tråd med resten af verden hvor sporten konsekvent kaldes Padel. Hvis man slår “Paddle Tennis” op på wikipedia finder man en helt anden sport som intet har med Padel at gøre.

Christian Nybroe

Kasserer og IT

Da gardinerne blev trukket fra i Holstebro i morges, var det med solen som en kærkommen og uventet gæst, . . .
Dansk Padel Forbund ønsker at understøtte danske padelspilleres mulighed for at deltage i internationale turneringer i FIP-regi (Det Internationale . . .