Padelbane på Tåsinge

Padel, tidligere kaldet padel tennis1 i Danmark, er en sport, der bedst kan beskrives som en blanding af 80% tennis og 20% squash.
Banen er lidt mindre end en tennisbane og er omgivet af vægge, der bruges aktivt i spillet.
Padel er en helårsaktivitet. De fleste udendørs padelbaner er åbne alle dage året rundt og har monteret lys, så der kan spilles efter mørkets frembrud.
Du kan også se en kort videointroduktion til padel her og et eksempel på professionelle World Padel Tour(WPT) spillere her.

Padel har fantastiske fordele, der gør spillet helt unikt:

• Nemmere og hurtigere at lære end nogen anden ketcher sport.
  • Det forbedrer din reaktionstid og reflekser.
  • Det kræver mindre styrke og teknik end andre sportsgrene, hvilket gør det lettere for børn og begyndere.
  • Padel er ikke så hårdt fysisk som f.eks. tennis, badminton, squash og fodbold, hvilket i sidste ende medfører færre sportsskader.
    Padelbaner fylder mindre end tennisbaner. 2 Padelbaner kan erstatte en tennisbane.
  • Det er en social sport, da det altid spilles af 4 spillere.
  • Padel har 2-3 gange mere effektiv spilletid end tennis på grund af rebounds fra væggen, den mindre banestørrelse og det faktum at bolden stort set altid bliver på banen.

Udstyr
Padel spilles med et bat typisk lavet af glasfiber, carbon og kulfiber. Bolden ligner en tennisbold, men er marginalt mindre og har mindre tryk. Du kan læse mere om battet, bolden og f.eks. sko her.

Spillet
De grundlæggende regler er forklaret kort i det følgende, med det sigte at give en kort introduktion til spillet. De officielle regler fra det internationale forbund kan læses her.
Padel spilles altid som double. Spillet sættes i gang med en underhåndsserv. Parene skiftes til at serve for hvert parti. Når bolden først har ramt jorden én gang, må den gerne ramme glasvæggene, der omgiver banen – også på egen banehalvdel. Ligeledes må bolden, efter første kontakt med jorden, også ramme hegnet på modstanderens banehalvdel, men ikke på egen banehalvdel.
Bolden skal over på modstanderens banehalvdel, inden den rammer jorden anden gang.

Padelbane

Banen
Padelbanen er 10×20 meter med et net, der deler banen på midten.
Bagvæggene og et stykke af sidevæggene er dækket af glasvægge og resten af sidevæggene og toppen af bagvæggene er dækket af metalgitter.

Point
Der gives point til et hold, hvis:

• Bolden rammer jorden på modstandernes banehalvdel mere end én gang.
  • Hvis en af modstanderne rammer bolden med battet mere end én gang.
  • Hvis bolden berører en modspiller i alm. spil.
  • Hvis bolden rammer hegnet på egen banehalvdel.

Man får point efter samme system som i tennis ”15, 30, 40, parti”. 6 partier giver et sæt og der spilles altid bedst af 3 sæt.

Serv

• For hvert parti skifter det servende hold.
  • Der serves underhåndsserv. Bolden skal have været i kontakt med underlaget før spilleren slår til den.
  • Bolden må ikke være over hoftehøjde i det øjeblik der slås til den.
  • Både spiller og bold må ikke berøre, og skal være bag servelinjen, indtil bolden er ramt.
  • Spilleren skal have mindst en fod i jorden når bolden rammes.
  • Første serv serves fra højre til venstre, hvorefter der skiftes side for hver point.
  • Man har ret til to serv hver gang der serves.
  • Bolden skal ramme i modstanderens servefelt eller på linjerne til det

1 Navnet Padeltennis blev brugt om sporten da den blev introduceret i Danmark. Alle udøvere kalder i dag sporten Padel, i tråd med resten af verden hvor sporten konsekvent kaldes Padel. Hvis man slår “Paddle Tennis” op på wikipedia finder man en helt anden sport som intet har med Padel at gøre.

Luk menu

Kurv