ZigaForm version 7.2.4

Guldkorn og ny juniorturnering: Første netværksmøde var en succes

Hvad er godt at gøre, hvis man tænker på at starte en ny padelforening i sit center? Hvordan kan man få økonomisk støtte? Og hvad skal man for alt i verden ikke gøre?

Torsdag den 3. oktober stod i de gode idéers tegn, da flere af de fynske padelaktører mødtes i PadelBoxen i Odense til et møde arrangeret af Dansk Padel Forbund.

På mødet deltog Tåsinge Tennis og Padel Klub, PadelPadel Odense, PadelBoxen, Glamsbjerg Padel, PadelHouse Kerteminde, Middelfart Padel Society og tre repræsentanter fra Dansk Padel Forbund.

– Det er meget glædeligt, at de kommercielle centre og foreninger som os selv var samlet side om side til netværksmødet. Jeg hæfter mig ved, at der er mange engagerede ildsjæle, som gerne vil være med til at få snebolden til at rulle, siger Henrik Vestergaard, formand hos Middelfart Padel Society og fortsætter:

– Vores forening er cirka tre år gammel, og vi har stået meget alene undervejs. Hvis Dansk Padel Forbund kan være et bindeled mellem klubberne fremover, så er det verdensklasse. Nu har vi i hvert fald startet dialogen, fortæller Henrik Vestergaard.

Ny juniorturnering på bordet

Mødet var delt op i to dele, hvor Maria García-Rasmussen først forklarede om hele juniorområdet, hvorefter Alex Laugesen kom ind på træneruddannelsen, inden Lasse Todberg til sidst fortalte om selve klubudviklingen.

I anden del af mødet var der lagt op til, at padelaktørerne selv kunne sparre med hinanden, og her kom der hurtigt mange idéer frem. Heriblandt et forslag om en ny fynsk juniorturnering, hvor der skal spilles i fire forskellige fynske centre i 2025.

– De unge mennesker får lige pludselig en mulighed for at møde andre spillere. Det er vigtigt, at de unge bliver en del af det fællesskab, der er ude ved turneringerne. Men det skal starte som noget socialt frem for konkurrenceorienteret. Der er ingen tvivl om, at vi på Fyn har en unik mulighed for at få de unge mennesker ud at spille padel, vi skal bare samle trådene, siger Henrik Vestergaard.

Dansk Padel Forbund havde også taget flere gode cases med til mødet. Heriblandt eksempler på kommuner, som har gået ind og støttet en nystiftet padelforening økonomisk i et kommercielt center.

Alt i alt blev de mange forskellige inputs taget godt imod af deltagerne til det første netværksmøde.

– Det giver et fantastisk sammenhold blandt aktørerne. Padel er stadig en ny sport, så man skal starte fra bunden. Men det er nu, at vi skriver historie og skal sørge for, at vi bliver ved med at vækste, lyder det fra Lasse Todberg, uddannelses- og klubkonsulent hos Dansk Padel Forbund.

Første netværksmøde af mange

Fire fynske centre deltog på netværksmødet, og efterfølgende har de allesammen bedt om at få en opfølgning med Dansk Padel Forbund, hvor deres eget konkrete center bliver nørdet fuldt igennem.

Dansk Padel Forbund planlægger at arrangere flere netværksmøder i resten af landet, og alle klubber og centre vil blive kontaktet og inviteret med til møderne, når de konkrete datoer og detaljerne er på plads.

– Der ligger et kæmpe potentiale i at vi mødes, og at vi samler kræfterne. Vi kan ikke løfte indsatsen på egen hånd, og PadelBoxen kan heller ikke gøre det alene. Det er den vej, vi skal, og nu har vi taget det første skridt. Vi håber, at initiativet bliver udbredt til resten af Danmark, og at det også giver mening der, lyder det fra Henrik Vestergaard.

Mens det er Dansk Padel Forbunds opgave at facilitere de enkelte netværksmøder, så er det op i høj grad op til det enkelte netværk at være med til at bestemme, hvad der konkret skal komme ud af møderne.

Inspirationen til at arrangere det første netværksmøde på Fyn kom fra, at man i Dansk Padel Forbund havde set det fungere godt i andre idrætsgrene samt fra padelnetværk, som har eksisteret på andre måder.

– Det vigtigste var, at de fynske aktører fandt hinanden og kom frem til en masse ting, som de nu kan samarbejde om i fremtiden, så de spiller hinanden gode i stedet for at konkurrere, slutter Lasse Todberg.

Drømmer du om at starte en forening i et padelcenter? Så kontakt os på klubber@danskpadelforbund.dk