Fra venstre: Morten, Eduard, Klaus, Tobias

Fredag den 6. september drog vi 4 gode kammerater – Morten og Tobias fra Team Match Padel, og Nils og Esben fra Team ProPadel – afsted til Geretsried(nær München) for at spille vores første internationale padelturnering.
Vi var nysgerrige for at se niveauet i andre lande og kunne samtidig bruge turen som en slags ”opvarmningsturnering” til EM i Portugal i starten af november. Silende regn hele weekenden gjorde, at FIP-turneringen skulle afvikles på den ene indendørsbane i Sportcenter Hahn.
Morten og Tobias havde været ude og teste banen aftenen inden, hvor de blev budt op til dans af det spansk/tyske par Eduard og Klaus. Det skulle vise sig at blive en magtdemonstration fra danskernes side, og kampen mindede vel mere om brutal tyrefægtning end en rolig salsa. 6-0 6-2. God generalprøve!

Lørdag kl. 10 var det tydeligt at generalprøven bar frugt, da det blev til en bundsolid sejr over Phillipp Henrich og Daniel Hahn (et af de mange medlemmer af Hahn-familien). Tobys bandeja’er var som en kniv gennem blødt smør, og krydret med Mortens dommedagssmash, var det en spillemæssig menu, der var niveauer bedre end currywursten fra Hahn’s cafeteria. 6-0 6-2. Derefter skulle Nils og Esben i ilden imod to – skulle det vise sig – nybegyndere. Kort proces, 6-0 6-0.

Tilfredse drenge efter sejre i 1. runde

2. runde (= kvartfinale) skulle vise sig at blive en helt anden affære for begge konstellationer. Morten og Toby måtte se sig slået i en tæt duel mod det spansk/ungarske par, Norbert Nemczek og Ivan Lopez, 6-4 6-3. Begge sæt var helt lige op til hhv. 4-4 og 3-3, men marginalerne var på modstandernes side. For at sætte tingene i perspektiv, har Nemzcek/Lopez spillet intensiv padel i 3 år, hvorimod Morten og Tobias først for alvor har trappet op efter etableringen af Match Padel Aarhus tilbage i december. Så stor cadeau til den evigt fightende duo, der allerede er tilbage på træningsbanen. Rygterne går på, at Morten allerede har smadret en glasvæg med sin powersmash, mens Tobys bandeja stadig sidder limet op ad sidemuren 🙂

Nils og Esbens kvartfinale blev også en tæt omgang. Modstanderholdet bestod af en lokal tysker, Phillip Schlösser, og nr. 201 på verdensranglisten, Albert Torras. Gameplanen var klar: tyskeren skulle slides helt ned under det ellers fine blå padel-underlag. Første sæt gik som planlagt, 6-2, mens 2. sæt blev afgjort i en tiebreak, hvor Nils’ og Esbens smash fløj til højre og venstre om tyskeren, hvilket ledte tankerne tilbage på John Faxes dommedagshug i ’92. 6-2 7-6, og dermed var der sikret point til verdensranglisten.

Udendørsanlægget, Sportcenter Hahn

Søndag og tid til semifinale for Nils/Esben. Modstanderholdet var et rent tysk par, og det blev til en sikker 6-0 6-2 sejr. Selvfølgelig kunne man ikke undgå at være lidt bitter over, at Morten og Toby ikke var havnet i den fjerdedel af lodtrækningen, som tyskerne kom fra. Så havde det med al sandsynlighed været en relativt sikker semifinaleplads. Ikke desto mindre betød det, at Nils og Esben nu var sikret 3 point og en præmiecheck på svimlende 200 euro (til deling).

Vejret udenfor bød på regn og kulde, men finalen blev en meget hed affære. Danskerne skulle op imod hjemmebanefavoritterne Jonas Messerschmidt og Johannes Lindmeyer, som ligger hhv. nr. 8 og 1 på den tyske rangliste. Der var styr på tingene indtil 5-4 og egen serv, hvor Esben desværre spillede et parti, der mest af alt mindede om en bockwurst fra den lokale Tankstelle (læs: dårlig). Første sæt blev tabt 7-6, og lige pludselig var der et bjerg, der skulle bestiges. Heldigvis befandt vi os i bavarianske omgivelser og ikke ved alperne, så bjerget viste sig at være noget fladere end Alpe d’Huez. Et hurtigt break i 2.sæt kombineret med solide servepartier gav en 6-3 sejr. I 3. sæt holdte parrene serv hele sættet igennem, og vi skulle ud i en tiebreak (hvad ellers?!). En enkelt matchbold blev afværget af die Deutschen, inden Nils og Esben kunne række armene i vejret efter en 6-7 6-3 7-6 sejr. Sejren betyder, at Nils og Esben hver tjener 5 point til verdensranglisten. Nu handler det om at finde en bank med stor nok kapacitet til at kunne tage imod de 350 euro.

Vi kan kigge tilbage på en spændende tur til München, og den første udlandstur af forhåbentligt mange. Morten og Tobias glippede med nød og næppe de første verdensranglistepoint, men det betyder blot, at sulten er endnu større end før. Og med den konstante fremgang, er der vist ikke nogen tvivl om, at parret snart er at finde på listen. Nils og Esben rykker ind som nr. 335 i verden, og er – så vidt vi ved – de første danske herrer til at figurere på den internationale rangliste. Målet med turen var at teste os selv mod internationale kræfter og få en fornemmelse af niveauet uden for landets grænser, især op til det kommende EM. Det gjorde vi i dén grad, og det står nu klarere end nogensinde før, hvilke aspekter, vi skal arbejde på hver især, og som par. Vi glæder os allerede til den næste tur, og vi kan varmt anbefale andre danskere at tage ud på lignende padeleventyr.

Fra venstre: Christopher Hahn, Jonas Messerschmidt,
Johannes Lindmeyer, Esben, Nils, Daniel Hahn