Dansk Padel Forbund samler padelsporten i Danmark og har været ansøgerkandidat til DIF siden 16. april 2020.

DIFs bestyrelse har d. 21. august 2021 besluttet at give en aktivitetsgodkendelse for padelsporten til Dansk Tennis Forbund, vel vidende, at der findes en ansøgerkandidat til DIF, der hedder Dansk Padel Forbund, og som af et stort flertal af sportens aktører betragtes for at være det samlende forbund for padelsporten i Danmark. Dansk Padel Forbund havde ved udgangen af 2020 24 medlemsklubber med 3.306 padelspillere. I skrivende stund har Dansk Padel Forbund 36 medlemsklubber med anslået 6.000 padelspillere.

Dansk Padel Forbund mener, at det beslutningsgrundlag, som DIFs direktion har leveret til DIFs bestyrelse om padelsporten ikke kun er mangelfuldt, men også har en del misinformation.

Dansk Padel Forbund beder derfor DIFs Etiske Komité til at gå beslutningsprocessen igennem for at vurdere, om der er tale om ”good governance” med tanker på det beslutningsgrundlag, som DIFs bestyrelse fik forud for beslutningen.

Men der er endnu flere forhold, som vi beder DIFs Etiske Komité tage stilling til. Dansk Padel Forbund undrer sig også over den måde beslutningerne blev kommunikeret ud på, og vi undrer os stadig over, at der ikke er nogen i DIF der tænker inhabilitet når DIFs direktør samtidig sidder i bestyrelsen for Danmarks syvende største tennisklub. Derfor beder vi også DIFs Etiske Komité om udtalelse herom.

Det er således en række forhold omkring DIFs generelle håndtering af en ansøgning for et nyt sportsforbund, denne gang Dansk Padel Forbund, hvor vi mener, at DIF bevidst har svigtet et nyt forbund til fordel for deres eksisterende medlemmer. Hvilket efter vores vurdering også har den konsekvens, at DIF sviger udvikling af nye sportsgrene til fordel for egne medlemmer.

Dansk Padel Forbund føler ikke at afgørelsen omkring anbringelsen af padel aktiviteter i Dansk Tennis Forbund har været truffet på et gennemarbejdet grundlag og frygter selvfølgelig ganske enkelt for at sporten i fremtiden skal administreres som en underaktivitet i et forbund der primært tager sig af en anden sport.

Dansk Padel Forbund har sender derfor det vedhæftede dokument til DIF’s etiske komité som vi ønsker tager stilling til om beslutningsgrundlaget var fyldestgørende.