Lige ankommet i Turku

Weekenden den 18-20 Januar 2019 blev det andet år i træk hvor Danmark deltog i “Arctic veteran tournament” i Finland. 16 danske spillere tog denne gang afsted og modstanderne var Belgien, Finland, Tyskland og Holland. Inden afgang til Finland blev vi ramt af en anden type modstander end dem vi skulle op og møde nordpå. En brækket arm sat på plads med skruer, alvorlig sygdom i familien, en forstuvet ankel, en tennisalbue og til slut en enkelt spiller der kom for sent op og måtte tage et senere fly til Helsinki og missede dermed sin første kamp. En anden fik afleveret et par nye spillersko i Kastrup lufthavn som skulle transporteres af en helt tredje person. I det store hele et kompliceret puslespil der skulle gå op og alle gjorde sit for at det skulle lykkes. Forskellige tasker var pakket med spillertøj, noget var afhentet dagen inden i Madrid, andet var pakket og trykt i ordentlig tid men vigtigst af alt, Vi var et TEAM og alle bidrog til at hver eneste brik i puslespillet fandt sin plads.

Kvindeholdet i deres tøj sponseret af Yonex

Få af os var privilegerede og var allerede indlogeret på Scandic Hotel torsdag den 17. Januar. Fredag morgen ankom de fleste lige i god nok tid til at kunne tjekke ind på deres værelser inden afgang til de to padelklubber hvor turneringen skulle afholdes. Resten ankom direkte fra lufthavnen og ud i klubben hvor der var kampstart kl 14:00. Kvindeholdet + var på plads i god tid i Padelclub.fi i Vantaa hvor deres kampe skulle afvikles fredag og lørdag.

.

Herreholdet i deres tøj sponseret af BullPadel
Fiberskade

I padelclub.fi i Espoo var herrernes holdkaptajn på overarbejde fra start. Der skulle afvikles kampe i 45+, 50+ og 55+. Med et par afbud i sidste øjeblik og en spiller der stadig var på vej skulle der kreativitet til at løse opgaven. 20 minutter inde i første kamp sker det der bare ikke må ske når man er rejst helt til Finland for at spille en masse padel og kæmpe for et veteranlandshold. En kedelig fibersprængning får sat én af vores spillere helt ud af spillet. Heldigvis for ham var der gratis øl i klubberne, en besked der blev leveret til stor begejstring for alle deltagere inden kampstart. Finnerne må ikke sælge alkohol i klubberne. Det problem blev løst ved at gøre øl gratis.
Der blev kæmpet fuldt ud i begge haller og alle makkerpar opnåede at vinde en eller flere kampe. Et par ødelagte briller der fik sig en flyvetur men hurtigt og effektivt blev tapet sammen igen, satte heller ikke en stopper for os, klimaks nåede da vores spiller med skruer i armen måtte gå ind og spille. Han spillede efter eget udsagn “som en brækket arm” 🙂

Lørdag aften blev vi alle kørt i bus til et flot spisested med tilhørende finsk saunaområde. Så det var bare af med klæderne, i sauna og ned og dyppe sig i Det Baltiske Hav. I minus 11 grader, med sne og sidevind, blev det en grænseoverskridende og uforglemmelig oplevelse for de fleste.
Om søndagen blev både kvindernes og herrernes bronzekampe og finaler afholdt i centeret i Vantaa. Danmark havde spillet sig til bronzekamp i herre 50+ og kvinder 40+. Kampe der kun skulle have varet 40 minutter udviklede sig til lange dramaer med tiebreaks, masser af publikum, høje udbrud og ikke mindst testede nogle af spillerne battets holdbarhed i nærkontakt med gulv og vægge. Med matchbolde til Danmarks fordel flere gange endte det alligevel med nederlag. Man kan sige det var marginaler, men læringen var jo at vi enten fejlede eller ikke lukkede kampene da vi havde muligheden.
Høj musik, dans og en frokost med “rensdyr” satte punktum for en virkelig fed padelweekend med super stemning mellem alle holdene.

En af klubbens T-shits med vise ord

Stor tak til alle implicerede parter
En kæmpe ros til padelclub.fi for at organisere et vellykket arrangement med sådan et stort antal deltagere. De havde taget opgaven alvorligt og alle detaljer var gennemførte. Med respekt for deres overskud vil vi, i Dansk padel Forbund, sende dem en stor tak samt en konstruktiv evaluering.
Tak til Mikael Thobo for at hente herrernes Bullpadel trøjer i Madrid. Du var en uundværlig hjælp under organisering af herrenes kampe. Vi ønsker dig superhurtig “recovery” med armen…..
Tak til alle spillere for jeres deltagelse og engagement, I har været et fantastisk godt selskab og et godt samarbejdende team. Vi ser frem til endnu flere sjove padelstunder sammen med jer.
Og til Helle Pedersen, endnu engang tak for at komme flyvende fra Spanien og bidrage med dit rutinerede spil og hjælpe os med at sætte et kvindehold for Danmark.
Tak til dig Marianne Rasmussen, for dit personlige initiativ og en særlig stor tak til Yonex for at støtte vores sport ved at sponsorere noget flot og lækkert spillertøj til kvindeholdet.

Finland by night

Flere af os har allerede sat et stort X i kalenderen til næste års “Arctic tournament”.

Billeder fra turen kan ses her