Turneringsregler

For turneringer arrangeret af, eller i samarbejde med, Dansk Padel Forbund(DPF) vil det følgende som udgangspunkt være gældende.

Spillerlicens

Alle spillere skal have en gyldig spillerlicens udstedt af DPF. Licensen købes enten som privat person eller gennem en klub eller idrætsforening, som er medlem af DPF.
Spillerlicensen kan købes ved at følge guiden her
Alle spillere der indløser licens indgår automatisk i DPFs nationale rangliste som opdateres løbende. Læs evt. mere om rankingregler mm. her.

Aldersbegrænsning

I nogle turneringer er der alderbegrænsninger. Det kan f.eks. være U16 eller 45+ veteran. I begge tilfælde skal spilleren have eller opnå den adgangsgivende alder i det år turneringen afvikles.

Seedning

I alle turneringer seedes nogle spillere ud fra placering på ranglisten, hvilket betyder, at de bedste forhindres i at møde hinanden i starten af turneringen. Alle andre spillere placeres ved lodtrækning.

Wildcards

Wildcards kan benyttes til alle turneringer. Det vil sige, at turneringsarrangøren har frie pladser, som de kan benytte til alle, der måtte være berettiget til at spille den pågældende turnering – også selv om de ikke er tilmeldt i forvejen.
Pladserne bruges oftest til klubbens egne lavere rangerede spillere.
Antal WC afhænger af deltagerantal. WC tildeles før lodtrækningen foretages.

Reserver

Kommer du ikke direkte med i en turnering, bliver du sat på en prioriteret reserveliste og har mulighed for at komme ind, hvis andre spillere melder afbud. Turneringsarrangøren kontakter typisk reserver direkte, men det er som spiller dit eget ansvar at holde øje med listen.

Frasorterede

Spillere kan frasorteres, hvis de er for højt rangeret til at spille en given kategori.
Frasorterede spillere kan ikke komme ind i turneringen på et wildcard.

Betaling

Deltagergebyr opkræves af turneringsarrangøren enten forud for turneringen eller ved fremmøde. En spiller, der ikke har betalt, kan nægtes deltagelse.
Turneringsarrangørerne kan opkræve betaling, så snart man fremgår af den officielle udsendte deltagerliste – også selv om der indsættes en reserve.

Afbud

Afbud før tilmeldingsfristens udløb skal ske skriftligt til arrangøren. Afbud efter tilmeldingsfristens udløb skal sendes skriftligt til turneringsarrangøren.
Afbud senere end 48 timer før turneringsstart betragtes som for sent afbud. For sene afbud eller udeblivelser uden afbud kan udløse karantænepoint. Se regler i Rankingregler.

Lodtrækning

Typisk en uge før turneringsstart vil lodtrækning og program blive udsendt. Mange turneringsarrangører sender en mail, når programmet er klar, men det er spillerens eget ansvar at holde øje med programmet
og ændringer hertil.

Påklædning

Alle spillere skal til enhver tid være iklædt passende og almindeligt accepteret padeltøj, som fx. t-shirt, polo-shirt, shorts, nederdel, tennissko. Vær opmærksom på, at der skal benyttes rene sko ved indendørsturneringer.

Afvikling af kampe

I langt de fleste kampe dømmer spillerne selv – på hver sin banehalvdel. Det er vanskeligt at dømme – især på hard court indendørs – men gør dit bedste og vær fair. I langt de fleste kampe er der ingen problemer, men pas på med ikke at lade dig farve af, hvad du ønsker bolden er. Husk at sige et klart og tydeligt ’OUT’. Når bolden er ude, må der ikke opstå tvivl. Sig også stillingen klart og tydeligt før hver serv. Er der problemer med afviklingen af kampen, så tilkald turneringensarrangøren eller dommer inden problemerne bliver for store.

Coaching

På banen er du alene. Du må under kampen ikke modtage gode råd mv. fra forældre, trænere eller andre, der står uden for banen. Selvfølgelig må der klappes og jubles osv., men ikke coaches i nogen form. Det kan – på lige fod med dårlig opførsel – blive påtalt af turneringsledelsen.

Opførsel

Spillere skal fremvise god opførsel både på og uden for banen. Lad være med at råbe, komme med nedværdigende attituder eller skyde bolde efter modspilleren. Smid ikke dit bat og bank det heller ikke
ind i inventaret på banen – lige meget hvor skidt det går. Hvis du opfører dig dårligt, risikerer du at få en advarsel.