Padelbane på Tåsinge

Padel, tidligere kaldet padel tennis1 i Danmark, er en sport, der bedst kan beskrives som en blanding af 80% tennis og 20% squash.
Banen er lidt mindre end en tennisbane og er omgivet af vægge, der bruges aktivt i spillet.
De grundlæggende regler er forklaret i det følgende, med det sigte at give en kort introduktion til spillet.
Du kan også se en kort videointroduktion til padel her.
Eksempel på fra World Padel Tour(WPT)
De officielle padelregler kan læses her.

Spillet
Padel spilles altid som double. Spillet sættes i gang med en underhåndsserv. Parene skiftes til at serve for hvert parti. Når bolden først har ramt jorden én gang, må den gerne ramme glasvæggene, der omgiver banen – også på egen banehalvdel. Ligeledes må bolden, efter første kontakt med jorden, også ramme hegnet på modstanderens banehalvdel, men ikke på egen banehalvdel.
Bolden skal over på modstanderens banehalvdel, inden den rammer jorden anden gang.

Udstyr
Padel spilles med et bat typisk lavet af glasfiber, carbon og kulfiber. Bolden ligner en tennisbold, men er marginalt mindre og har mindre tryk. Du kan læse mere om battet, bolden og f.eks. sko her.

Padelbane

Banen
Padelbanen er 10×20 meter med et net, der deler banen på midten.
Bagvæggene og et stykke af sidevæggene er dækket af glasvægge og resten af sidevæggene og toppen af bagvæggene er dækket af metalgitter.

Point
Der gives point til et hold, hvis:

• Bolden rammer jorden på den anden banehalvdel mere end én gang
  • Hvis det andet hold rammer bolden med battet mere end én gang
  • Hvis bolden rører en modspiller
  • Hvis bolden rammer hegnet på egen banehalvdel

Man får point efter samme system som i tennis ”15, 30, 40, parti”. 6 partier giver et sæt og der spilles altid bedst af 3 sæt.

Serv

• For hvert parti skifter det servende hold.
  • Der serves underhåndsserv. Bolden skal have været i kontakt med underlaget før spilleren slår til den.
  • Bolden må ikke være over hoftehøjde i det øjeblik der slås til den.
  • Både spiller og bold skal være bag servelinjen indtil bolden er ramt.
  • Første serv serves fra højre til venstre, hvorefter der skiftes side for hver point.
  • Man har ret til to serv hver gang der serves.
  • Bolden skal ramme i modstanderens servefelt eller på linjerne til det

1 Navnet Padeltennis blev brugt om sporten da den blev introduceret i Danmark. Alle udøvere kalder i dag sporten Padel, i tråd med resten af verden hvor sporten konsekvent kaldes Padel. Hvis man slår “Paddle Tennis” op på wikipedia finder man en helt anden sport som intet har med Padel at gøre.

Luk menu